Mar 17 2008

Att kannibalisera på sina kunder

Publicerad av under Allmän

Det sker flertal stora sammanslagningar genom både vänliga och fientliga uppköp inom IT-branschen i strävan efter att komplettera befintliga affärsområden eller krav på att utöka med nya områden. Det går då inte att undgå att bli konfunderad över bolag som visat sig att mer och mer bli någon form av global leverantör av alla möjliga tjänster och just detta genom sin ställning som en global aktör. I grund och botten så inget fel i detta då det kallas expansion och konkurrensfördel.

Men frågan är då till vilket pris – genom eventuellt riskera att kannibalisera på de egna kunderna genom att kliva in på nya marknadsområden där kunderna idag befinner sig? Att bita den hand som föder en är knappast någon uttalad affärsstrategi men problemet är när stora bolag som består av olika divisioner börja konkurrera inbördes om samma kunder med olika lösningar och där grundtanken är att leverera värde till sina kunder. Problemet är bara när dessa olika divisioner börja springa i otakt och skada varandra att detta snabbt faller över och skadar de egna kunderna och frågan är då när kunderna vänder ryggen till och börjar leta efter alternativ.

En policy som en del företag bör se över är just att man inte konkurrerar med de egna kunderna utan finns till som en möjliggörare.

Kim Haverblad

Inga kommentarer ännu

Trackback URI | Kommentars RSS

Lämna kommentar

Du måste vara inloggad för att lämna kommentar.